divendres, de març 03, 2006

CARTA OBERTA AL M.I. Sr. ALBERT PINTAT

Molt Il·lustre Sr. Pintat,

 

Desprès de la demanda oficial que la PIME d’Andorra i el Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra van formular el dia 19 de desembre de 2005, al  Ministre d’Economia Joel Font, li detallem a continuació el contingut de la mateixa per a informació.

 

 

“ La PIME, el Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra i l’Associació de comptables són perfectament conscients de la necessitat per l’Estat de dotar-se de recursos suficients per a dur a terme les seves missions fonamentals. La entrada en vigor del sistema d’imposició indirecta respon a aquest objectiu.

Com a professionals immersos en la realitat socioeconòmica i contribuïdors del sistema de finançament estatal, volem insistir sobre la nostra preocupació de que l’Estat, tot i responent a les seves missions, sàpiga mantenir una dimensió reduïda, aplicar una gestió rigorosa de l’erari públic i faci que els ingressos derivats del nou sistema impositiu s’apliquin de manera raonada, coherent i eficient.

 

Sense entrar a discutir la idoneïtat de tal o tal sistema fiscal, creiem que la futura entrada en vigor del sistema d’imposició indirecta a Andorra, i en especial si considerem aquest sistema com una transició vers un sistema generalitzat d’impost sobre el valor afegit, aixeca una sèrie de problemàtiques que s’aniran resolent esperem en col·laboració amb els professionals implicats.

 

Ens permetem no obstant de citar tres problemàtiques que ens semblen urgent de tractar en terminis breus:

  1. Disposar d’un pla de comptes per les societats no financeres
  2. Disposar d’una llista de professionals autoritzats
  3. Ampliar el termini de selecció del règim de tributació (determinació directa o objectiva)

 

  1. Disposar d’un marc normatiu de la comptabilitat de les empreses privades a l’igual del que disposa el sector públic i el sector financer, ens sembla una necessitat d’un triple punt de vista:

·        Per tenir una comptabilitat harmonitzada a l’interior del país

·        En la perspectiva d’homologació internacional

·        Per ésser operatiu tot el sistema comptable i de control social a l’hora de desenvolupar la futura llei de societats.

En aquesta perspectiva, creiem que seria oportú que el Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra (com a entitat de dret públic), en col·laboració amb el Col·legi Professional de comptables, desenvolupi una proposta de Pla de comptes de societats no financeres fonamentat en particular amb la quarta directiva del consell de la UE del 25 de juliol del 1978, amb la setena del 13 de juny del 1983 i amb el reglament 1606/2002 del parlament europeu i del consell relatiu a l’aplicació de les normes de internacionals d’informació financera.

El desenvolupament d’aquest marc normatiu necessitarà probablement varis mesos, pensem no obstant que seria oportú, com a inicialització del procés i a curt termini, de publicar les normes de comptabilització de l’aplicació dels impostos indirectes amb tota la casuística (rappels, descomptes, abonaments etc...).

 

  1. El reglament de l’impost indirecte, en el seu article 15, fa referència als informes a presentar en el règim de determinació directa.

En el seu apartat 3, l’article 15 del reglament fa referència a “professionals autoritzats pel ministeri de finances”. Amb l’afany de garantir la qualitat i de lluitar contra l’intrusisme, insistim sobre l’absoluta necessitat d’establir uns criteris molt estrictes a l’hora d’acreditar els professionals en qüestió. És obvi que els requisits per integrar el Col·legi Oficial d’Economistes d’Andorra i el Col·legi Professional de Comptables d’Andorra són prou exigents per tenir la garantia que els seus integrants poden oferir la qualitat necessària al compliment del que fixa l’apartat 3 en qüestió.

Seria no obstant oportú de fer públic els criteris objectius per tal que els professionals que estan exercint a Andorra des de fa molts anys com a comptables, tot i no disposar de titulacions oficials i/o registres oficials puguin pretendre a ésser autoritzats i que les empreses puguin, en coneixement de causa, contractar els serveis d’aquests professionals.

 

  1. El calendari d’aplicació del sistema d’imposició indirecta fixa el termini màxim de sol·licitud del règim alternatiu de determinació directa al 28 de febrer del 2006. Les empreses haurien de poder disposar d’un termini més llarg per fer realitzar les pertinents simulacions als professionals per tal de poder optar al règim de tributació més oportú.

Proposem d’aplaçar aquesta data de sol·licitud a finals de setembre.

 

Comptant amb la vostra col·laboració i amb l’afany de que la introducció d’aquest nou sistema impositiu es faci amb el màxim d’agilitat pels obligats tributaris que som,

 

aprofitem l’avinentesa par a saludar-lo ben atentament.”

 

                                          

 

Vist que en data d’avui, no solament no tenim cap resposta escrita de la citada carta per part del Govern, ni dels  Ministeris corresponents  ni tampoc  resposta a les preguntes que els hem formulat, i vista la complexitat del que indueixen els texts legislatius sobre els nous impostos indirectes la Pime es veu obligada a fer les següents observacions.

 

 

PIME d’Andorra esta convençuda que el Govern fa cas omís de les demandes dels empresaris que s’han dirigit a l’administració central per a sol·licitar assessorament de com decidir el tipus d’imposició, ja sigui per determinació objectiva, o bé per determinació directa, i obliga  d’alguna manera a tots els empresaris del país a tributar l’impost per mòduls, ja que  el plaç acabava el dia 28 de febrer I doncs  podem comprovar com no ens queda altra solució , que el camí de la prudència i per tant  la de  fer les declaracions per mòduls ,tal com tenia previst el govern .

 

Considerant que pel moment no disposem d’un pla de comptes per les societats no financeres ni d’una llista de professionals autoritzats, i que aquesta falta d’informació suposa un risc molt important per a la subsistència de les micros, petites i mitjanes empreses,  ús demanem i exigim que amplieu el termini de selecció del règim de tributació per poder considerar de manera objectiva  , amb responsabilitat  quin tipus de declaració ens convé a  la micro, petita i mitjana empresa .

 

El malestar sens dubte ve degut a la manca d’esforç  que el Govern ha destinat per aclarir el dubtes i informar de manera rigorosa als empresaris. No entenem que el Govern no posi els mitjans necessaris ,vist l' importància que tenen aquets impostos de cara a la nostra societat  i donar les informacions  I aclariments necessaris així com posar a l’abast del mon empresarial els tecnics necessaris.  

No voldríem que aquesta falta d’informació impliqués que tothom es veies obligat a tributar per mòduls, per raons de facilitat per part del Govern de no poder gestionar la feina que generaria el fet de tributació per la determinació directa.

 

Considerant tots aquest fets exposats anteriorment, recalquem que és de cabdal importància   disposar d’un termini més ampli per a fer les simulacions amb aquells professionals  (Comptables, Economistes,  Auditors i Consultors) degudament reconeguts que val a dir haurien ja i des del proppassat mes de gener saber qui son i quins serien els costos que es poden generar .

 

Molt Il·lustre Sr. Pintat, permeti’m recordar-li que “No es pot posar el carro abans dels bous”,

 

Rebi una cordial salutació.

 

Atentament,

 

Marc Aleix Tugas

President de la PIME